Oude tijden en bijzondere herinneringen

woensdag 31 augustus 2022
Het bezit van de Frits Esser wisseltrofee en de Sjef Gulpers wisseltrofee (die in het café hangt) zijn voor mij verbonden met bijzondere herinneringen. In de zomer van 1974 meldde ik mij als 19-jarige voor de allereerste keer bij SVS in het Streeperkruis. Fits Esser – onze toenmalig fietsenmaker – had mij hiertoe overgehaald. Enige tijd daarvoor had ik in een simultaanwedstrijd gewonnen van de Nederlandse topschaker Hans Bouwmeester. Dat baarde enig opzien onder de aanwezige clubschakers, want ik was een onbekende huisschaker. En inderdaad was ik autodidact. Met behulp van de leerboeken van Max Euwe en de pockets van Hans Bouwmeester had ik mij tussen mijn 11-de en 18-de op het niveau gebracht van een redelijke clubschaker. Men waagde het zelfs om mij reeds in het seizoen 74/75 op te stellen in het eerste van SVS, zij het aan het laagste bord. Maar voordat het zover was werd ik op die eerste zomeravond in 1974 onder handen genomen door Sjef Gulpers, een gevreesd tacticus. Wij speelden een partij, ik geloof dat het remise werd, en na afloop toverde Sjef mij enkele tactische momenten uit de partij voor die ik inderdaad niet allemaal gezien had. Vervolgens toonde Sjef mij een openingsval en andere kneepjes uit het Englund-gambiet: 1.d4 e5. In alle jaren daarna heb ik deze opening nooit meer op het bord gehad, tot zaterdag 2 december 2000 in Stolberg, Duitsland. Ik speelde een competitiepartij voor Geilenkirchen 2 tegen Stolberg 1. Ik kon mij het geleerde op de bewuste zomeravond van 1974 weer voor de geest halen en wist uiteindelijk te winnen. 26 jaren bleken niet genoeg om de tips van Sjef uit mijn geheugen te wissen! Ik vond dit zo bijzonder dat ik Sjef destijds een brief heb geschreven met dit verhaal en de partij. Kort daarna hadden wij een zeer geanimeerd telefoongesprek. Dit verhaal is reeds door Frits Esser gepubliceerd in het clubblad van SVS van maart 2001. Ik citeer het naschrift van Frits: “Een mooie en leerzame partij, die eigenlijk de zwarte opzet en de val weerlegt. In de ‘50-er jaren wist Hub Triepels met deze val de Brunssumse top-speler Hein Meddeler in 7 zetten tot opgave de dwingen. Hub toonde dan ook iedereen die het wilde zien deze zettenreeks waarin zwart de meestal verblufte witspeler binnen de kortste keren de Dame ontfutselt of zelfs mat zet. Sjef Gulpers, die toen veel met Hub optrok, keek echter verder en zocht naar betere verdedigingszetten voor wit. Het kon immers niet dat, in welke variant dan ook, wit zo overspeeld wordt. Van deze analyses profiteerde Rien dan ook, na meer dan 25 jaar, door deze partij in de Duitse competitie te winnen! Rien was met zijn vader en zijn broers Theo en Rudi meerdere jaren lid van SVS. Vier schakers uit een familie! Die allemaal hun mannetje stonden op het bord. Uniek!” Aldus Frits Esser.
Dan nu de bewuste partij.

Wit: Rien Seip Zwart: A. Freialdenhoven