In memoriam Frits Esser

donderdag 24 augustus 2023
In memoriam Frits Esser
“Mister SVS is niet meer”

Het bericht van het overlijden van Frits Esser vervult mij met nostalgie. De persoonlijke geschiedenis van SVS kent meer iconen, maar voor mij was en blijft Frits “Mister SVS”. Het zegt al veel over hem dat hij erelid was van SVS en lid van verdienste van de LiSB, en dat is slechts de “officiële” kant, er is meer. Ik ken Frits sinds het begin van de jaren 70 als onze fietsenmaker. Ik woonde toen nog thuis bij mijn ouders in Schaesberg. Toen Frits er lucht van kreeg dat wij thuis fanatiek schaakten (mijn vader, twee broers en ik) liet hij niet na om ons telkens weer te verlokken bij SVS te komen spelen. Zo kwam het dat ik mij in de zomer van 1974 voor het eerst meldde op de clubavond in het Streeperkruis. De rest is historie (voor de insiders). Frits speelde toen regelmatig mee in het eerste team in de Overgangsklasse van de LiSB. Mijn generatiegenoten kennen deze tijd als de Gouden “Eeuw” van het schaken in Limburg, in feite de tweede schaakgolf. De eerste schaakgolf was na het wereldkampioenschap van Max Euwe in 1935, waarna SVS werd opgericht. De tweede golf werd een feit na de uiterst spectaculaire tweekamp Spasski - Fischer in 1972. Een team telde toen nog 10 (!) spelers en de V&D warenhuizen in Heerlen en in Sittard waren afgeladen met simultaanseances door de groten der aarde. Zelfs Tal, de Tovenaar van Riga, wandelde daar over de etages, ik heb hem gezien en waarschijnlijk heeft Frits hem de hand geschud. Binnen deze bruisende schaakcultuur bewoog Frits zich als een vis in het water met zijn aanstekelijk enthousiasme en bovenal toonde hij zich bescheiden en kameraadschappelijk. Op het bord was Frits meer een pure liefhebber dan een houwdegen, al heeft hij veel overwinningen behaald waar hij trots op was. Hij genoot zichtbaar van de schoonheid en de grilligheid van het spel. Hij fotografeerde en schreef er graag over. Samen met Frank Clevers en Josef Stupp schreef hij het boek Allemaal schaken over het Limburgse schaakleven. Tot op hoge leeftijd verzorgde Frits nog het clubblad van SVS. De afgelopen jaren stuurde hij mij enkele malen foto’s uit de oude doos, voornamelijk in zwart-wit. Dat zijn nu dus de laatste geworden. Op de club zullen we jaarlijks blijven spelen om de Frits Esser wisseltrofee, onze laatste actieve herinnering aan Mister SVS.

Rien Seip, 24 augustus 2023