Lezing WGM Sarah Hoolt

vrijdag 11 november 2016
Voor een goed gevulde grote zaal in Het Streeperkruis gaf Sarah Hoolt een interessante en leerzame lezing. Gezien de ruime aanwezigheid van onze Duitse schaakcollega′s was het voor de eveneens tweetalige Sarah een soort dubbele thuiswedstrijd. Haar charmante presentatie leerde ons een opmerkelijk feit, namelijk de opvallend lage deelnamegraad van Nederlandse vrouwen bij het wedstrijdschaak. Ook in Duitsland is deze relatief laag, maar Nederland springt er dus nog eens in negatieve zin uit, helaas. Sarah had wel lovende woorden voor het Nederlandse damesteam bij de Olympiade, waar de Duitse dames op hun beurt wat beneden de maat bleven. Uiteraard behandelde zij een aantal leerzame partijfragmenten uit de olympiade, o.a van de "ChessQueens" Tea Lanchava en Zhaoqin Peng die we nog onlangs in Het Streeperkruis mochten ontvangen en bewonderen. Uiteraard mochten we ons ook zelf stukbijten op deze praktijkopgaven met als centrale thema′s ruilen van stukken en activiteit, die belangrijker is dan materiaal. Een welbestede avond en wij wensen Sarah alle succes ook voor toekomst.

Foto′s: Arnographics