4 Schaesbergers in Eurode Open

zaterdag 21 september 2019
Het 8e Eurode schaaktoernooi gehouden in het prachtige Abdij Rolduc in Kerkrade is gewonnen door grootmeester Andrey Orlov.
Een delegatie van schaakvereniging Schaesberg bestond uit Sjaak Bakker, Jan Heijenrath, John Uckerman en Karel Zwakhalen. Opmerkelijke vriendelijke sfeer heerste er onderling, we gunnen elkaar natuurlijk het beste en is het onderlinge treffen uiteraard memorabel. Ook oude bekenden kom je al vlug tegen waaronder de altijd goed spelende Henk Temmink. Meer dan 100 deelnemers gaven “acte de precense” waarvan een merendeel met hoge rating. Wat extra opviel het enorme aantal aanwezig jeugdspelers. Een paar talenten deden mee met succes in de Hoofdgroep.

Het gebouw van Rolduc is natuurlijk een absolute meerwaarde waar dit soort toernooien helemaal tot hun recht komt.
Een hymne uitgevoerd door het kamerorkest van Abdij Rolduc, speelt bij de start van een nieuw evenement, is een ware beleving. Maar ...... erna gaat het toernooi ook echt beginnen. Enkele premiejagers waar op gewacht is veroorzaakte 3 kwartier vertraging. In de wandelgangen is het gesprek deze ook vooraf te laten betalen en misschien maar niet meer gratis deel laten nemen. We hebben het hier dan over een enkele meester of grootmeester. De organisatie van Kerkrade is zeer gastvrij en heeft aan de late start geen schuld en maakt de verloren tijd tussen de rondes soepel te laten verlopen goed.

Dan het Toernooi verslagje voor ons Schaesbergers. John en Jan tasten mis in ronde 1. Bij mijn opponent Dimitrij Iov ging wat mis. Ik zei “j′adoube” en prompt stak hij zijn hand uit voor remise. Ik nam de remise aan want hij had een hoge rating. Hilarisch moment waar we beide enorm om hebben gelachen. Later wint Dimitrij Iov de c groep.

Sjaak kwam goed uit de startblokken en versloeg in een mooi eindspel Karl Schubert. De start was dus redelijk. Toch iedereen trof met regelmaat hoge ratingspelers en de schifting begint. Na de break wordt op weerstandspunten ingedeeld de groep blijft wel één geheel. We gaan voor 9 rondes 15 p.p.p.p en bij ronde 7 zie je al wat partijen kraken van oververmoeidheid. Jan herstelt zich iets en John vecht zich via een van mij gewonnen partij terug naar vriendelijkere uitslagen. Sjaak moet een hoge score bekopen met 2 nederlagen op rij door toe doen van nieuw talent (hoge rating). Toch een onvriendelijke Duitser krijgt een getergde Sjaak als tegenstander en bekoopt dat met een pijnlijke nederlaag.

Nu de laatste partij, als Sjaak een halfje scoort of wint dan is hij winnaar van de d-groep. Maar..... Sjaak verliest, doch de hele concurrentie ook en dus wint Sjaak de d-groep met een fraaie prijs van € 75,00. Mijn persoon kreeg de hoogste tpr-prijs. Enigzins niet eerlijk want ik heb nog geen KNSB-rating na 19 jaar niet geschaakt te hebben en dus ingebrachte rating 1500. Min of meer geluk gehad.

Mijn plicht veroorzaakte tijdgebrek en moesten we het (midden)schip (Abdij Rolduc)) verlaten voor de prijsuitreiking. De prijzen zijn door Jan in ontvangst genomen en zal er op het thuishonk ons kennende wel een pintje Kloosterbier op gedronken worden. Enigszins voelde ik me schuldig dat Sjaak niet op zijn prijs mocht wachten. Daarvoor heb ik maar dit verslagje aangereikt als goed ma(k)kertje

Hulde aan Abdij Rolduc en hulde aan schaakvereniging Kerkrade voor de voortreffelijke sfeer.

Door: Karel Zwakhalen